Kun jarrupoljinta painetaan, jarrupalat painautuvat jarrulevyjä vasten ja hidastavat ajoneuvoa kitkasta johtuen. Keskimääräinen käyttöikä osille etuakselilla on 25,000 - 30,000 km, ja taka-akselilla — 30,000 - 40,000 km.
Mitä sinun tulisi tietää parrupalojen vaihtamisesta
- Osien epätyydyttävä kunto voi ilmetä lisääntyneellä jarrupolkimen painamisella. Vian yleisiä oireita ovat raapivat ja viheltävät äänet jarrutettaessa. Osat ovat lisäksi varustettu kulumisantureilla, jotka voivat olla joko elektronisia tai mekaanisia.
- Kuluneet osat tulisi vaihtaa pareittain per akseli; siksi on parempi ostaa jarrupalat pakettina.
- Voit asentaa uudet osat itse. Vialliset osat poistetaan vasta sen jälkeen, kun ne ovat kunnolla jäähtyneet. Käytä auton nostinta ja muista, että kaikkien ajoneuvon pyörien tulisi olla samalla tasolla. Ne tulisi poistaa ennen työskentelyä.
- Katso ajoneuvon käyttöohjeista ja käytä vain sille määriteltyjä työkaluja. Sylinterien pulttien poistamiseen vaaditaan pääsääntöisesti ruuviavain. Lisätäksesi viallisten osien ja jarrulevyjen välistä etäisyyttä, voit käyttää tasaista ruuvimeisseliä. Ennen kuin asennat jarrusatulan uusia osia, sinun täytyy mahdollisesti kiertää sen mäntää pihdeillä. Kun on valmista, järjestelmää pitää kiristää.
- Ylimääräinen melu uusien osien asentamisen jälkeen, on osoitus muiden osien, esim. jarrulevyjen vaurioitumisesta. Tällin koko kokoonpano on välittömästi tarkistettava ja vialliset osat vaihdettava. Tarkista ensimmäiseksi pyöränohjaimet ja letkut.
- Välttääksesi nopeampaa kulumista, yritä vähentää jarrupalojen kuormitusta. Etenkin hätäjarrutusta ilman äärimmäistä tarvetta ei suositella.