Kytkinsarja: sen yksittäiset osat ja niiden toiminta
Kun puhutaan kytkimestä, tarkoitetaan yleensä vapautettavaa jaloilla toimivaa kytkintä, jota käytetään yleisimmiten autoissa. Tämä kytkin koostuu kytkinlevystä, ja mahdollistaa käynnistämisen ja vaihteiden vaihdon. Vapautettava kytkin, joka on jaloilla käytettävä autoissa ja kädellä käytettävä moottoripyörissä, sijaitsee moottorin ja vaihdelaatikon välissä moottoriajoneuvoissa ja on parhaiten tunnettu design sen korkean yleisyyden takia. Kytkin on kuluva osa. Kun sitä vaihdetaan, kokonaisen kytkinsarjan asennus on yleistä, sisältäen vapautuslaakerin ja kytkinlevyn. Joskus vauhtipyörä on osa kytkinsarjaa.
Kytkinsarja: miten vauhtipyörä, painelaatta ja kytkinlevy toimivat
Kytkin toimii kahdella tavalla. Aloittaessa kitkakytkentä tapahtuu. Tätä kutsutaan myös osittaiseksi kosketukseksi. Silti vaihteita vaihdettaessa vääntömomentin siirron tulisi olla täysin pysähtynyt muutamaksi sekunniksi. Tässä kohdassa kytkin vapauttaa moottorin vaihteistosta ja tehokkaasti kompensoi eroa kiertonopeuksissa sulavan kiinnityksen ja vapautuksen takia.
Rakenne koostuu tyypillisesti kytkinlevystä, joka on varustettu renkaan muotoisilla kitkapäällysteillä molemmilla puolilla ja puristettu kahden levyn väliin - vauhtipyörän ja painelaatan (kytkimen kansi). Jälkimmäiset levyt ovat vuorostaan kiinni moottorin kampiakselissa. Vauhtipyörä on tukevasti kiinnitetty kampiakseliin, kun taas kalvojousi painaa työntöalustan vauhtipyörään.
Kytkinlevy on asennettu jäykästi vaihteiston akseliin kiilaliitoksen avulla. Kytkimen vapautukseen kalvojousi vaatii aksiaalisen puristuksen. Tämä saavutetaan painamalla niin sanottu vapautuslaakeri jousta vasten käyttäen kytkinpoljinta. Laakeri painaa kalvojousta täten poistaen painelaatan kytkinlevyltä, sekä vauhtipyörän. Kun kytkinpoljin vapautetaan, vaikutus kumoutuu.
Asiakkaat voivat ostaa täydellisen kytkinsarjan tai vastaavat yksittäiset osat verkossa Rexbo auton varaosien kaupasta.