Ilmanvaihto / Lämmitys: Toiminta ohjausyksikön, lämmönvaihtimen & muiden välillä.
Modernit ajoneuvo varustetaan usein ilmastoinnilla lämmityksen lisäksi. Tämä on usein automaattisen AC muodossa, niin sanotun ilmastoinnin muodossa. Tulos on huomattava lisäys sisustan mukavuuteen verrattuna aikaisempien valmistusvuosien autoihin. Se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että suuri osa komponentteja tarvitaan. Kirjo alkaa yksinkertaisella resistorilla sisustan puhaltimeen ja saavuttaa vastaavan ohjausyksikön ja jatkuu jopa raitisilmasuodattimeen asti.
Sen yleinen toimintatapa ja sen vaihtamisen tapa
Tapa, miten ilmanvaihto/lämmitys on rakennettu on verrattavissa tavanomaiseen jääkaappiin. Lämmönvaihdin toimii jatkuvana jäähdyttimenä haihtumisen tavalla. Kylmä ilma haihtumisesta virtaa jatkuvasti muun ilman kanssa, joka menee raitisilmasuodattimen läpi matkustamoon ilmanottoaukkojen kautta aiheuttaen halutun jäähdyttävän vaikutuksen. Ohjausyksikkö saa myös tietoa ulkopuolen lämpötila-anturilta ja näyttää sen kojelaudalla. Halutun lämpötilan ja todellisen matkustamon lämpötilan eron pohjalta tapahtuu automaattinen vaihtuminen lämmittimen ja AC välillä.
Oikeanlainen toiminta ei ole vain tärkeää mukavuuden suhteen, vaan myös ajon turvallisuuden suhteen. Sumuiset tai jäätyneet ikkunat voidaan tehokkaasti kirkastaa lämmityksen tai ilmastoinnin avulla. Modernien ohjausyksiköiden avulla huoli korkeasta polttoaineenkulutuksesta ilmastoinnin käynnissä olemisen takia on myös peruisteetonta.
Vaihtoresistorit, raitisilmasuodattimet, ohjauselementit lämmitykseen sekä lämmönvaihtimet voidaan löytää Rexbo auton varaosien valikoimasta.