Vetoakseli, tasauspyörästö ja niiden jalakkeet
Lukuisat ajoneuvon komponentit ovat vastuussa voimansiirrossa moottorista pyörille. Niiden ohella erittäin fundamentaalisia komponentteja ovat niin kutsutut vetoakseli, tasauspyörästö ja niiden vastaavat jalakkeet.
Vetoakseli ja tasauspyörästö toimivat näin
Vetoakseli vastaa voimansiirrosta vaihdelaatikon ja pyörien välillä, jonka tähden sitä pidetään osana voimansiirtoa. Se koostuu tyypillisesti pyörä-asennetusta nivelakselista, jossa taas vuorostaan on vakionopeusnivel. Jälkimmäinen vastaa pyörän joustosta suunnatuilla akseleilla, sekä kääntösäteen rajoittamisesta.
Kun vaihteiston puolen nivel myös imee itseensä osittain aksiaalisia voimia kompression aikana, pyörän puolen nivel on yleensä paikallaan oleva nivel joka pelkästään kompensoi kulman muutoksia. Sopivat rasvalla täytetyt pölysuojasarja valmistettu kumista tai TPE, suojaavat vetoakselin niveliä. Täten repeytyneistä hihoista tulee myös yksi tyypillisistä heikoista kohdista joista vikoja syntyy, sillä tämä antaa veden ja lian päästä nivelten kosketuspinnoille ja vahingoittaa niitä.
Tasauspyörästö on kuitenkin planeettapyörästö, joka on yleensä asennettu akselin kahden pyörän väliin. Tässä kokoonpanossa, vaihteisto joka saa vääntömomenttia moottorista useiden väliyksiköiden läpi on liitetty planeettakannattimeen. Kun puhutaan poikittaisista moottoreista, vaihteisto on yleensä hammaspyörätyyppinen, kun taas kartiohammaspyörä on yleinen pitkittäin asennetuissa moottoreissa. Niin sanottu hypoidivaihteisto on käytössä kokoonpanoissa, jossa vääntömomentti siirtyy potkuriakselin avulla. Tasauspyörästö käyttää molempia pyöriä identtisellä vääntömomentilla sen vetoakselien takia, vaikka ne eivät kääntyisi yhtä nopeasti, esimerkiksi kulmissa. Jos yksi kahdesta pyörästä pysähtyy kokonaan, toinen pyörä pyörii kaksi kertaa nopeammin. Tämä on yleinen ongelma, esimerkiksi kun aloitetaan ajaminen sileällä tai liukkaalla pinnalla, tai talvella.
Erikoisdesign: rajallinen tasauspyörästön lukko
Erikoisdesign, niin kutsuttu rajallinen tasauspyörästön lukko yleensä korjaa tämän tapahtuman ehkäisemällä vetoakselien kompensoivaa vaikutusta tarkoituksellisen kitkan avulla. Täten voimaa siirretään vain osittain pyörälle. Jäävä voima muunnetaan lämmöksi. Turvallista, mutta myös tarpeeksi joustavaa kiinnitystä varten asennetaan erikoisjalakkeet. Nämä ovat yleensä valmistettuja kumista; yleiset asennuskohdat ovat tasauspyörästön yläpäässä tai pohjassa.
Vaihda kuluneet komponentit, kuten vetoakseli, tasauspyöräst ja paljon muuta - Rexbo tarjoaa monia auton varaosia verkossa.