Anturit, releet ja ohjausyksiköt takaavat ajoneuvossa olevien useiden järjestelmien ja mekanismien tehokkaan toiminnan. Anturit mittaavat ympäristön parametreja, releillä säädellään vastaavan yksikön jännitettä ja ohjausyksiköt analysoivat antureista tulevia signaaleja ja lähettävät komentoja käyttölaitteiden kytkemiseksi ja irrottamiseksi.
Tärkeää tietoa antureista, releistä ja ohjausyksiköistä.
- Näillä osilla ei ole määriteltyä käyttöikää, tästä syystä, ne tarvitsee vaihtaa silloin kun ne rikkoutuvat. Auton omistajilla on tapana ostaa antureita, releitä ja ohjausyksiköitä, jotka ovat vastuussa moottorin toiminnasta sekä voitelu- ja jäähdytysjärjestelmästä. Indikaattoreiden toimintaan osallistuvat osat ovat myös suosittuja. Ajoneuvoissa, joissa on dieselmoottori, hehkutulppien releet saattavat rikkoutua. Esimerkiksi sellaiset varaosat, jotka ovat vastuussa pyyhkijöiden ja ajovalojen toiminnasta, vaihdetaan harvemmin.
- Joitakin tämän luokan osia voit vaihtaa itse. Esimerkiksi releyksikössä sijaitsevat releet voi yksinkertaisesti vain vetää ulos ja uudet osat asentaa niiden paikalle. Samaa koskee antureita, joihin pääsyä eivät muut yksiköt ja kokoonpanot estä.
- Joskus osien vaihtaminen edellyttää keskikyynärnojan purkamisen, pyörien ja pyöränkotelon kaaren poistamisen. Jos on työskenneltävä sellaisten osien kanssa,joihin on hankala päästä käsiksi, on suositeltavaa käydä korjaamolla. Osat, joissaon kierreliitäntä, voivat ruostua kiinni siihen osaan, johon ne on kiinnitetty. Tällaisissa tapauksissa tarvitaan erikoislaitteita osien poistamiseen vaurioitaaiheuttamatta.
- Varmistaaksesi näiden osien pitkän iän ja toiminnallisuuden, on tärkeää, että ne on johdotettu kunnolla: jännitehäviöt ja oikosulut ovat haitallisia sähkölaitteille. Anturit ovat hyvin herkkiä saasteille. Osien oikeanlainen asennus on tärkeää myös siksi, että tärinä ja epäluotettavat kiinnitykset aiheuttavat osien vaurioitumista.