Potkuriakseli kiinnittää usein moottoriajoneuvon taka-akselin etuosan akseliin. Tämä mahdollistaa voiman siirron taka-akselille, tai nelivedon mahdollisuuden. Potkuriakseli asennetaan sille tarkoitettuihin paikkoihin yleisnivelillä tai jousijalan tukilaakereilla molemmissa päissä. Se tarjoaa useita hyötyjä ketjuvälitykseen verrattuna. Tuloksena on se, että huoltoa ei tarvita yhtä paljon ja matka molempien akselipäiden välillä muuttuu helposti kiertoliikkeen aikana. Tällaisia muutoksia tarvitaan ajoneuvon jousituksen jatkuvan liikkeen takia. Sen dynamiikka aiheuttaa muutoksia tasauspyörästön suhteellisissa asennoissa, joka liikkuu yhdessä vetoakselin ja vaihteiston kanssa. Pituuden kompensaatio potkuriakselissa, josta tulee näin ollen tarvittavaa, tulee rintanivelen avulla.