Jäähdytysnesteen termostaattien tarkoitus on ohjata moottorin jäähdytysnesteen virtausta ja ylläpitää optimaalista lämpötilaa moottorin käytön aikana missä tahansa tilassa. Keskimääräinen käyttöikä on 4 vuotta tai 100,000 ajokilometriä.
Mitä sinun tulee tietää jäähdytysnesteen termostaatin vaihtamisesta
- Osan rikkoutumista saattaa osoittaa kojelaudan mittarilukema, joka ilmaisee pakkasnesteen lämpötilan – se on yli normaaliarvon. Lisäksi moottorin teho laskee huomattavasti. Ylijäähtyminen on yleensä syynä tämän osan vioittumiseen. Tätä voi epäillä, jos polttoaineen kulutus kohoaa.
- Riippuen siitä, onko termostaatilla kotelo, osan asennuksessa on tietynlaisia erityispiirteitä. Kotelollinen osa on esimerkiksi kytketty jäähdytysneste letkuihin. Ilman koteloa oleva osa asennetaan sylinterilohkon erityispaikkaan.
- Jos sinulla on tiettyjä korjaus taitoja ja sopivat työkalut, voit tehdä termostaatin asennuksen itse. Saatat tarvita ruuvimeisselin, rengasavaimen ja tähtipää ruuvimeisselin. Työ tuli suorittaa ainoastaan moottorin ollessa viileä, muuten saatat polttaa itseäsi. Jos sinulla on vähäinen kokemus, on parempi hakea asiantuntijoiden apua, sillä huolimattomat toimet johtavat muiden osien rikkoontumiseen.
- Varmistaakseen järjestelmän tiiviyden, on tarpeellista käyttää uutta tiivistettä. Voit ostaa jäähdytysnesteen termostaatteja yhtä aikaa tiivisteiden kanssa verkkokaupastamme vain muutamassa minuutissa. Me myymme osia kohtuulliseen hintaan, ja meillä on säännöllisesti tarjouksia, jolloin autosi huoltaminen on edullista.
- Mikäli pakkasnestettä käytetään suositeltua pidempään, se tulisi myös vaihtaa. Jäähdytysjärjestelmän huolto aikataulun mukaan, auttaa vähentämään termostaatin, sekä myös muiden elementtien ennenaikaista rikkoutumista.