Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset-varaosakauppa - Tilaa verkosta edullisia merkkiautonosia alkuperäislaatuisina
Merkki
1
Malli
2
Moottori (tyyppi)
Moottori (tyyppi)
3

Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset-osat saatavilla näille automerkeille

Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten VW edulliseen hintaan
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten VW autoille
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten VOLVO edulliseen hintaan
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten VOLVO autoille
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten TOYOTA edulliseen hintaan
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten TOYOTA autoille
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten FORD edulliseen hintaan
Auto Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten FORD
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten BMW edulliseen hintaan
Auto Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten BMW
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten AUDI edulliseen hintaan
Auto Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten AUDI
Kaikki mallit
Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten OPEL edulliseen hintaan
Auto Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset varten OPEL
Kaikki mallit
Varaosatarjouksia kategoriassa Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset

Iskunvaimentimet, jouset, lehtijouset - Tärkeä varaosatuoteryhmä ajoneuvoon

Iskunvaimennin - yleensä öljy tai kaasuladatut hydrauliset vaimentimet

Iskunvaimennin on turvallisuuteen liittyvä moottoriajoneuvojen komponentti. Se vaimentaa ajoneuvon jousitetun massan tärinää ja täten on itseasiassa tärinän vaimennin, jonka takia sen nimi on harhaanjohtava. Itseasiassa iskujen vaimentaminen kuopissa, töyssyissä jne. Tapahtuu jousituksen toimesta. Iskunvaimennin ja kierrejousi ovat yhdessä yksi kappale: niin sanottu joustintuki. Joustintuki kiinnitetään koriin joustintuen jalakkeella tai joustintuen laakerilla.

Kaasukäyttöiset paineen vaimentimet ja öljykäyttöiset paineen vaimentimet monotube tai twin-tube iskunvaimentimien muodossa.

Yleiset iskunvaimentimien tyypit sisältävät hydraulista öljyä käyttävät tai kaasuladatut laitteet. Molemmat tulevat männänvarrella sylinterissä täynnä öljyä. Tällaiset hydrauliset iskunvaimentimet koostuvat pääasiassa männästä joka ohjautuu männänvarrella öljytäytetyn sylinterin sisällä. Kun tätä vartta liikutetaan aksiaalisesti, öljy virtaa vastaavien aukkojen läpi ja luo täten paine-erot. Tuloksena vaimentavia voimia tuottuu. Vaimennus iskunvaimentimen kompression aikana on nimeltään töyssy tai yleisemmin yksinkertaisesti kompressio; iskunvaimentimen laajentumisen aikana tapahtuvaan vaimennusvoimaan viitataan termillä kimpoaminen.

Toisin kuin tavanomaiset öljyvaimentimet, kaasuladatut iskunvaimentimet sisältävät kaasua. Tämä paineistetaan ja se ehkäisee öljyn vaahdottumista, taaten täten lisääntyneen suorituskyvyn kuormituksen alla. Kaasulla on lisäksi (vaikkakin pieni) lisänä vaimennustoiminto. Toinen eroavaisuus on mono-tube ja twin-tube iskunvaimentimien välillä. Kontrastissa mono-tube iskunvaimentimiin, twin-tube vaimentimissa on erillinen kompensaatioalue, johon ylimääräinen öljy voi valua venttiilin kautta.

Kuluneet iskunvaimentimet ovat huomattava turvallisuusriski ja niitä pidetään täten vakavana vikana lain määräämän ajoneuvon katsastuksen yhteydessä. Tämä on varma tapa olla pääsemättä läpi siitä. Täten se on etujesi mukaista, että viallinen öljykättöinen tai kaasukäyttöinen iskunvaimennin vaihdetaan niin nopeasti kuin mahdollista.

Sopivat osat joustintuen laakerista täydelliseen iskunvaimentimen joustintukeen ovat saatavilla Rexbo auton varaosista.